Ons personeel
- De Federale Politie telt in totaal 12 311 medewerkers, onder wie 9 221 leden van het operationeel kader (Ops) en 3 090 burgerpersoneelsleden (CALog).
- De Directie beveiliging (DAB) kende in 2019 een substantiële groei, van 270 naar 988 medewerkers.
- Met de nieuwe tool HRMob kunnen medewerkers van de Geïntegreerde Politie een functie zoeken in mobiliteit, solliciteren en hun dossier digitaal opvolgen. Online, overal en te allen tijde!
Personeelsbestand van de Federale Politie
De analyse van het personeelsbestand van de Federale Politie op datum van 31 december 2019 ten opzichte van 31 december 2018 toont aan dat het deficit (personeelstekort ten opzichte van de voorziene capaciteit) van het operationeel personeel relatief stabiel blijft (16,42 % in 2018 tegenover 15,93 % in 2019) terwijl het deficit van het administratief en logistiek personeel verminderd is (van 13,1 % in 2018 naar 9,82 % in 2019).
Mannen | Vrouwen | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | |
Operationeel kader | ||||||
Hoofdcommissaris | 181 | 156 | 20 | 16 | 201 | 172 |
Commissaris | 968 | 921 | 116 | 127 | 1 084 | 1 048 |
Hoofdinspecteur | 2 325 | 2 279 | 363 | 403 | 2 688 | 2 682 |
Inspecteur | 4 131 | 4 155 | 1 082 | 1 140 | 5 213 | 5 295 |
Agent van politie | 10 | 10 | 15 | 14 | 25 | 24 |
Administratief en logistiek kader | ||||||
Niveau A | 260 | 255 | 423 | 453 | 683 | 708 |
Niveau B | 340 | 356 | 440 | 487 | 780 | 843 |
Niveau C | 402 | 420 | 669 | 715 | 1 071 | 1 135 |
Niveau D | 238 | 244 | 162 | 160 | 400 | 404 |
Totaal | 8 855 | 8 796 | 3 290 | 3 515 | 12 145 | 12 311 |
Verschil | -0,67% | +6,84% | +1,37% |
De cijfers omvatten – op datum van 31 december 2019 – het personeel van de 3 algemene directies en van het Commissariaat-generaal van de Federale Politie, uitgezonderd de leden van de nieuwe directie DAB en de personeelsleden die op de kredieten van het Verkeersveiligheidsfonds in dienst zijn genomen. Zijn evenmin opgenomen in deze cijfers: het via alternatieve financiering tewerkgestelde personeel (gedetacheerden naar het Comité P en I enz.), het onderhoudspersoneel, de aspiranten, het personeel van het Sociaal secretariaat (SSGPI), het personeel van de horeca, het personeel van de Algemene Inspectie (AIG) en het Controleorgaan op de politionele informatie (COC), de personeelsleden die tegen betaling gedetacheerd zijn naar de Lokale Politie, het personeel van de Administratief-Technisch Secretariaten (ATS), van het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (OCAD) en van de SHAPE, alsook de personeelsleden die hebben gekozen voor een non-activiteit voorafgaand aan de pensionering.
HRMob: eenvoud, tijdswinst en informatie op maat
In oktober werd de nieuwe online tool HRMob in gebruik genomen. HRMob is een toepassing in SharePoint waarmee we het mobiliteitsproces digitaliseren. Toegankelijkheid, transparantie en snelheid zijn de kernwoorden. Met HRMob kunnen personeelsleden een functie (een andere job bij de politie) zoeken in mobiliteit, solliciteren en hun dossier digitaal opvolgen. Online, overal en op elk moment.
Enkele cijfergegevens van HRMob in 2019:
- 30 informatiesessies georganiseerd om de lancering van de toepassing te begeleiden en ongeveer 450 personen geïnformeerd;
- 2 mobiliteitscycli gepubliceerd;
- 2 255 vacatures gepubliceerd;
- 2 874 kandidaturen ingediend en behandeld door de Directie van het personeel:
- 1 927 (67 %) kandidaturen van leden van de Lokale Politie;
- 947 (33 %) kandidaturen van leden van de Federale Politie;
- 1 818 (63 %) kandidaturen voor betrekkingen van de Lokale Politie;
- 1 056 (37 %) kandidaturen voor betrekkingen van de Federale Politie;
- een totaal van 32 537 gebruikers voor de maand oktober (mobiliteitscyclus 2019-04);
- een totaal van 22 447 gebruikers voor de maand december (mobiliteitscyclus 2019-05);
- bijna 1000 functiebeschrijvingen ingevoerd en beschikbaar voor de Federale Politie.
Activiteiten van de Medische dienst ten voordele van de Geïntegreerde Politie
De Medische dienst staat in voor de organisatie en de uitvoering van activiteiten van expertise, beheer, controle en advies op medisch vlak. Personeelsleden van zowel de Federale Politie als de Lokale Politie kunnen terecht in de provinciale medische centra om een curatieve arts te consulteren. Deze activiteit wordt uitgevoerd door externe artsen, die gebruikmaken van de bestaande infrastructuur, maar verder deze consultaties in eigen beheer organiseren.
De medische gegevens van de personeelsleden van de Geïntegreerde Politie worden beheerd en verzameld in de databank MedOne. In 2019 werd een eerste, verkennende aanzet gegeven voor de exploitatie van deze databank, met de bedoeling het humanresourcesbeleid te ondersteunen.
Consultaties | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Controle en raadgeving* | 10 052 | 11 217 |
Curatief** | 11 893 | 9 012 |
Operationele opdrachten*** | 334 | 352 |
Dringende behandelingen | 118 | 75 |
Subtotaal | 22 487 | 19 447 |
* De controle- en raadgevende consultaties gebeuren door dezelfde geneesheren; er is geen onderscheid.
** De consultaties voor curatieve geneeskunde gebeuren door externe geneesheren die verantwoordelijk zijn voor hun eigen beheer. Voor die consultaties beschikken we dus niet over alle cijfers.
*** Bij risicovolle activiteiten of oefeningen (ordehandhaving, oefeningen Molotov, speciale eenheden …) stelt de Medische dienst steun ter beschikking. In 2019 werd ervoor gezorgd dat al het personeel en alle ambulances voldoen aan de vereisten van de FOD Volksgezondheid.
Activiteiten van het Stressteam
Het Stressteam van de Federale Politie werkt ten dienste van de Geïntegreerde Politie, dus zowel voor de Federale Politie als de Lokale Politie.
Veel zones van de Lokale Politie hebben ook hun eigen stressteam/preventiedienst of werken samen met externe preventiediensten en/of provinciale hulpteams. Vandaar dat de cijfers voor de Lokale Politie lager liggen.
Interventies/gesprekken* inzake psychosociale problematieken
Steun Stressteam aan de Federale Politie | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Crisisinterventie | 247 | 187 |
Emotionele debriefing | 15 | 15 |
Trauma | 217 | 333 |
Burn-out | 422 | 504 |
Depressie | 164 | 212 |
Geweld tegen politiemensen | 35 | 187 |
Steun Stressteam aan de Lokale Politie | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Crisisinterventie | 54 | 56 |
Emotionele debriefing | 30 | 23 |
Trauma | 42 | 51 |
Burn-out | 21 | 37 |
Depressie | 3 | 3 |
Geweld tegen politiemensen | 20 | 56 |
De algemene stijgende tendens kan tweeledig worden verklaard. Enerzijds is er een personeelslid binnen het Stressteam bijgekomen en kunnen er dus meer interventies plaatsvinden. Anderzijds nemen de aanvragen toe, wat erop kan wijzen dat de psychologische toestand van medewerkers ‘verslechtert’. Bovendien is het aantal gerichte interventies door het Stressteam niet voorspelbaar en in sterke mate afhankelijk van de gebeurtenissen en incidenten, wat zeker het geval is voor ‘geweld tegen politiemensen’.
Welzijn en preventie (CGWB) ten voordele van de Federale Politie
De Interne directie voor preventie en bescherming op het werk (CGWB) van de Federale Politie heeft als opdracht de werkgever, de leidinggevenden en de personeelsleden bij te staan bij de toepassing van de reglementering betreffende het welzijn van de werknemers. Ze is ook betrokken bij alle preventiemaatregelen en -activiteiten.
CGWB heeft in haar rangen preventieadviseurs met een specialisatie (arbeidsveiligheid of safety, arbeidsgeneeskunde, psychosociale aspecten, ergonomie, arbeidshygiëne). De directie beheert ook het netwerk van vertrouwenspersonen.

Opleidingen en sensibiliseringen ten voordele van de Federale Politie
Campagnes/Sensibilisering/Opleidingen | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Publicaties Prevention InfoNews (newsletter voor de Federale Politie) | 27 | 7 |
Publicaties PolNews (artikels interne politiewebsite) | / | 27 |
Infosessies over de verschillende aspecten van welzijn op het werk | 36 | 28 |
Opleidingen over de verschillende aspecten van welzijn op het werk | 35 | 47 |
Individuele dossiers psychosociale aspecten van de Federale Politie
191 personeelsleden van de Federale Politie hebben een informeel verzoek tot psychosociale bijstand bij de vertrouwenspersonen en gespecialiseerde preventieadviseurs ingediend.
Informele procedures* | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Advies | 127 | 84 |
Gesprekken | / | 79** |
Interventies bij een derde | 28 | 14 |
Verzoeningen | 13 | 14 |
Subtotaal | 168 | 191 |
Formele procedures*** | ||
Pesten op het werk | 6 | 12 |
Ongewenst seksueel gedrag op het werk | 2 | 0 |
Andere psychosociale risico's | 2 | 1 |
Subtotaal | 10 | 13 |
Totaal | 178 | 204 |
* De informele interventies zijn bedoeld om een sereen werkklimaat te herstellen door naar de betrokken werknemer/werkneemster te luisteren, hem/haar te adviseren en door gesprekken met hem/haar te voeren om zijn/haar problematiek te helpen oplossen, door zich eventueel te wenden tot een derde die betrokken is bij de problematiek (collega/chef) of door een verzoening te organiseren.
** Verfijning van de statistieken: er is een verschil tussen advies en gesprekken. Elke aanvrager krijgt advies. Als het advies volstaat, zal de aanvrager niet op gesprek komen.
*** In geval van een formele procedure worden de vastgestelde psychosociale risico’s in de situatie beschreven in een verslag aan de werkgever en worden preventie- en beschermingsmaatregelen voorgesteld om de in het verzoek aangehaalde problematiek op te lossen en te vermijden dat die zich herhaalt.
Medisch toezicht op de gezondheid van werknemers
De arbeidsgeneeskunde is belast met het gezondheidstoezicht op de medewerkers van de Federale Politie. Daartoe is de dienst samengesteld uit preventieadviseurs 'arbeidsgeneesheren', verpleegkundigen en medewerkers met een administratieve functie.
Jaarlijkse periodieke gezondheidsbeoordeling | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Werknemers onderworpen aan minstens één jaarlijkse periodieke gezondheidsbeoordeling |
13 130 | 12 700 |
Werknemers die een jaarlijkse periodieke gezondheidsbeoordeling hebben gekregen |
||
Werknemers met een veiligheidsfunctie | 5 670 | 6 415 |
Werknemers met een functie met verhoogde waakzaamheid | 263 | 247 |
Werknemers met een bijzonder risico | 1 558 | 1 308 |
Speciale categorieën (personen met een handicap, stagiairs, leerlingen, studenten, werkneemsters tijdens de zwangerschap/die borstvoeding geven, interims, PWA'ers) |
3 | 40* |
Totaal | 7 494 | 8 010 |
* Er werden meer studenten aangeworven en de invoer van de types werknemers is ook nauwkeuriger dankzij de verbetering van het opvolgingsprogramma MedWAN.
Veiligheid van het personeel
De dienst Safety verzekert de veiligheid op het werk. Deze bestaat uit preventieadviseurs veiligheid die daartoe allerlei acties ondernemen.
Adviezen/aanbevelingen, advies (schriftelijk of mondeling) | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Arbeidsveiligheid | 223 | 326 |
Gezondheid tijdens de uitvoering van het werk | 38 | 33 |
Bedrijfshygiëne: chemische, biologische en fysieke factoren die van invloed kunnen zijn op het welzijn (helderheid, reinheid en onderhoud < van materialen/uitrusting/kamers, kleur, geur, verwarming, airconditioning, ventilatie, zonnestraling enz.) |
43 | 92 |
Ergonomie: aanpassing van het werk aan de mens | 19 | 63 |
Keuze, aankoop en ingebruikname van werkmateriaal en -uitrusting (procedure van de 3 groene lichten) |
162 | 131 |
Risicoanalyse:
|
187 | 219 |
Arbeidsongeval* met inbegrip van het analysewerk | 719 | 1 260 |
Veiligheidsincident* met inbegrip van het analysewerk | 18 | 35 |
Werkplaatsbezoek:
|
277 | 311 |
Deelname aan de Comités voor preventie en bescherming van de werknemers | 91 | 84 |
* Bij een arbeidsongeval is er sprake van mogelijke arbeidsongeschiktheid. Bij een incident gaat het om een gebeurtenis of een disfunctie zonder letsels.
Syndicale relaties
Het sociaal overleg en de onderhandelingen tussen de overheid en syndicale organisaties zorgen voor betere werkomstandigheden en meer veiligheid voor werknemers. De sociale relaties binnen de politieorganisatie vinden plaats in het onderhandelingscomité, het Hoog overlegcomité (HOC) en de basisoverlegcomités (BOC’s).
Onderhandelingscomité
Het onderhandelingscomité behandelt dossiers voor de Geïntegreerde Politie en voor de Federale Politie. Het spreekt zich uit over voorstellen in verband met de basisregels van het statuut, de bezoldigings- en pensioenregeling, de relaties met de syndicale organisaties en andere regelgevende teksten. Het behandelt ook stakingsaanzeggingen.
Het onderhandelingscomité wordt voorgezeten door het Administratief en Technisch Secretariaat (ATS) Binnenlandse Zaken. In 2019 is het 28 keer samengekomen.
Hoog overlegcomité en basisoverlegcomités – Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk
De overlegcomités buigen zich over socio-economische materies of toepassingen van de basisregels (functieprofielen, tijdelijke afwijking arbeidsduur enz.).
Voorts hebben ze de bevoegdheid van Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW). Ze volgen de welzijnsmateries op en waken erover dat iedereen kan werken onder veilige en gezonde omstandigheden. Dit houdt onder andere overleg in over preventieplannen en risicoanalyses, alsook het voorafgaand advies in verband met de arbeidsmiddelen.
Het Hoog overlegcomité (HOC) behandelt dossiers Federale Politie en Geïntegreerde Politie. Het wordt voorgezeten door de directeur-generaal van de Algemene directie van het middelenbeheer en de politionele informatie (DGR). In 2019 is het HOC 25 keer samengekomen.
Activiteiten dierenarts ten voordele van de Geïntegreerde Politie
Onze trouwe helpende viervoeters moeten ook verzorging krijgen. Daartoe beschikt de Federale Politie over een veterinaire dienst die ook een aantal honden van onze collega's van de lokale politiezones verzorgt.
Consultaties | 2018 | 2019 |
---|---|---|
voor honden van de Federale Politiee | 443 | 787 |
voor honden van de Lokale Politie | 180 | 214 |
voor paarden | 5 784 | 2 700 |
Externe consultaties voor paarden op rust* | 171 | 242 |
Totaal | 6 578 | 3 943 |
* Paarden 'op rust' of ‘gereformeerde’ paarden zijn paarden die niet meer inzetbaar zijn en worden ondergebracht bij personen die erop passen. Ze blijven wel eigendom van de Federale Politie.
